Tajemnica objawienia

thumbnail

Czy ona jest prawdziwa czy nie? W filmie Xaviera Giannolis, główny bohater Jacques Mayano jest znakomitym korespondentem, który określa, co kryje się za rzekomym objawieniem maryjnym młodej kobiety.

Kiedy Jacques (Vincent Lindon) wyciera zakrwawioną soczewkę aparatu w syryjskim pokoju hotelowym ręcznikiem, staje się jasne, jak uciska go zawód reportera wojennego. Co zaskakujące, znany dziennikarz otrzymuje nietypowe zlecenie. Podczas rozmowy telefonicznej z osobą z Watykanu dowiaduje się, że ma sprawdzić, czy 18-latka, która miała rewelacyjne objawienie maryjne w południowej prowincji francuskiej wioski, mówi prawdę. Jacques nawet nie jest wierzący.

Prawda czy fałsz?

Domniemany cud ma zostać udowodniony w sieci racjonalnych dochodzeń. Ta konstelacja przypomina tajemniczy thriller “Egzorcyzmy Emily Rose”, który stał się wówczas niespodziewanym sukcesem, ponieważ używał środków dramatu sądowego, niepokojącej wiarygodności katolickiego tematu demonicznej obsesji. Pojawiają się jednak także obrazy medytacyjnego dramatu Jessiki Hausner “Lourdes”, co wyraźnie wskazuje, w jaki sposób obciążeni ludzie z francuskiego miejsca pielgrzymek szukają bliskości Matki Boskiej.

Ten religijnie naładowany nastrój, w którym echo mistycyzmu i nadziei na zbawienie, oddaje także Xavier Giannoli w swoim nowym filmie. Kamera unosi się nad tłumem pielgrzymów z całego świata, którzy gorliwie spoglądają na posąg Matki Boskiej. Rzadko kontemplacja została tak mocno ujęta w mimice bardzo różnych ludzi. W kolejnej scenie Błogosławiona Dziewica pojawia się jako miniaturka w śnieżnej kuli ziemskiej. Pomimo tego odkrywczego spojrzenia na marketingowe mechanizmy materiału religijnego, film zachował swoją tajemnicę. Wynika to częściowo z powodu włoskiej aktorki Galatei Bellugi, której wyraz słodkiego cierpienia przypomina zachwyt Świętej Teresy z Ávili. Film ratuje także Vincent Lindon jako narzekający dziennikarz o twarzy Gauloisesa.

Prawda czy fałsz?

Czy młoda Anna, która została wychowana przez przybranych rodziców jako sierota i stała się późno religijna, rzeczywiście widziała Najświętszą Dziewicę? Czy może jest wspólnikiem złej manipulacji? Temat ten, precyzyjnie nakreślony na początku imponującym spacerem po archiwach Watykanu, obejmuje misternie nawleczoną fabułę w postaci aforyzmu: antykwariusz zapisał swojemu synowi sklep i kopertę z napisem „Nie otwieraj”. Pod koniec życia ciekawy człowiek otwiera kopertę i znajduje kolejną kopertę z napisem „Nie otwieraj”. Podobną grę w pomieszanie, w której ujawniamy tajemnice, doświadcza także dziennikarz Mayano. Wyjaśniając światowy aspekt sprawy, zapewnia duchowe doświadczenie, które z wdziękiem przekazuje to oszałamiające wizualnie „zjawisko”. Film Xaviera Giannoli trwa 137 minut. Nie będziesz chciał przegapić żadnej z nich.

reżyseria:Xavier Giannoli
scenariusz:Xavier Giannoli
gatunek:Dramat
produkcja:Francja
premiera: 24 sierpnia 2018 (Polska) 14 lutego 2018 (świat)
Micorazon
Cześć! Jestem Bartek - miłośnik dobrych filmów, książek i muzyki. Sięgając po nowe pozycje lubię oderwać się od codzienności, stąd do moich ulubionych gatunków należą fantasy i sci-fi. Nie pogardzę jednak żadnym tytułem, który można uznać za dobry w swoim gatunku. Chętnie podzielę się z Tobą ciekawymi, nie zawsze szeroko znanymi, tytułami filmów i książek, po które warto sięgnąć.
Back To Top